سفارش تبلیغ
صبا ویژن

موقعیت یهود در ایران یکشنبه 87/5/27 ساعت 9:42 صبح

موقعیت یهود در ایران

تاریخ معاصر ایران گواه این واقعیت است که جامعه یهود در عصر رضاخان و پسرش‏محمد رضا پهلوی از موقعیت ممتاز سیاسی،اجتماعی،فرهنگی،حقوقی و به ویژه اقتصادی‏برخوردار بود.

 

قوه مقننه‏

پس از مشروطیت تا سقوط سلطنت پهلوی،اقلیت یهود همواره یک نماینده در مجلس‏ شورای ملی داشت که البته این روند پس از پیروزی انقلاب اسلامی همچنان تداوم داشته است.

عزیز اله سیمانی در دوره اول،لقمان نهورای دوره دوم تا چهارم و نیز دوره ششم تا سیزدهم،سموئیل حییم دوره پنجم،مراد اریه دوره چهاردهم و پانزدهم و نیز هفدهم تا بیستم،موسی‏برال دوره شانزدهم،جمشید کشفی دوره بیست و یکم،لطف اله حی دوره بیست و دوم وبیست و سوم و یوسف کهن دوره بیست و چهارم-که به سقوط رژیم شاهنشاهی در ایران منجر شد-سمت نمایندگی یهودیان را در مجلس شورای ملی عهده‏دار بودند.( نخستین دوره مجلس شورای ملی در 13 مهر 1285 شمسی با نطق افتتاحیه مظفر الدین شاه گشایش یافت.در ضمن‏مجلس شورای ملی تا پایان دوره هیجدهم،2 ساله و از دوره 19 تا 24،چهار ساله بود.در دوره اول مجلس شورای ملی مدتی سید عبد الله بهبهانی وکالت یهود در مجلس شورای ملی را به عهده داشت.)

سموئیل حییم مدتی«تشکیلات صیونیت ایران»را رهبری و هدایت می‏کرد و افرادی چون‏لطف اله حی،یوسف کهن،موسی برال،مراد اریه و جمشید کشفی ضمن حفظ عضویت وسمت‏های خود در بعضی تشکل‏ها،در کانون‏های صهیونیستی نیز حضور و فعالیت داشتند و هراز چند گاهی به فلسطین اشغالی سفر می‏کردند و با سران رژیم صهیونیستی کاملا مرتبط بودند.

 

 اقتصاد

روزنامه اسرائیلی جروزالم پست در 16 بهمن 1330 شمسی با اشاره به سفر موسی(موشه)برال،نماینده یهود در مجلس شورای ملی ایران،به تل آویو،به نقل از او درباره موقعیت خوب جامعه‏یهود ایران،چنین نوشت:

در حدود ده هزار نفر از یهودیانی که مایل به مهاجرت به اسرائیل هستند اکنون دراردوگاه تهران متوقف و از کمک‏هایی که مؤسسات یهود آمریکا و فرانسه می‏پردازندزندگانی آنان تأمین و انتظار حرکت به طرف اسرائیل را دارند[...]طبق اظهار دکتربرال در حدود 70 هزار یهودی در ایران هستند که به هیچ وجه مورد تعدی واقع‏

نشده‏اند.میان این عده 10 نفر میلیونر و هزار نفر ثروتمند درجه اول و 5000یهودی ثروتمند وجود دارد که همه بازرگان هستند.برخی از این یهودی‏ها به طورجدی در مقام مهاجرت برآمده‏اند مشروط بر اینکهادامه مطلب...

نوشته شده توسط: زیتون

انقلاب و صهیونیسم (2) دوشنبه 86/11/22 ساعت 7:15 صبح

صعود رضاخان‏

به قدرت رسیدن رضاخان،در ایران،زمینه‏ها و شرایط حضور و نفوذ صهیونیست‏ها را درایران بیش از پیش تسهیل نمود.اما پیش از آن،این تشکیلات جهانی صهیونیسم بود که موجب‏روی کار آمدن رضاخان در ایران شده بود.

امپراتوری جهانی صهیونیسم تحت رهبری خاندان روچیلد در صعود رضاشاه نقش اصلی واساسی را به عهده داشت.درباره جایگاه این خانواده در جامعه جهانی یهود و نیز دنیای غرب به‏قدر کافی سخن رفته است.

نام روچیلد برای جهودان صهیونیست نامی افتخار آفرین و با عظمت و ارزشمند است‏و این خطاب از جانب دولت انگلستان‏[بیانیه بالفور وزیر امور خارجه وقت بریتانیا درسال 1917 م‏]،به منزله به رسمیت شناختن ریاست و زعامت روچیلد بر یهودی‏های‏انگلیس و بلکه اروپا و جهان است.

منابع تاریخی و سیاسی،بارون ادموند روچیلد را بنیانگذار نخستین حرکت عملی‏صهیونیسم شناخته‏اند.مورخان و نظریه پردازان صهیونیست نیز از او به عنوان«پیشوای سیاسی‏صهیونیسم»و یا«پدر ییشو»یاد کرده‏اند.زیرا نام او با مسأله استقرار یهود در فلسطین و تأسیس‏دولت اسرائیل پیوندی ناگسستنی دارد.

استراتژی صبورانه روچیلدها به منظور تأسیس«تمدن بزرگ یهود»در خاورمیانه ازنیمه قرن نوزدهم آغاز شد و در انطباق با سیاست‏های استعمار و امپریالیسم غرب به‏سوی هدف خود گام‏هایی خاموش و سنجیده برداشت.به اعتقاد ما،ایران دراستراتژی روچیلدها جایگاه اساسی داشت و لذا می‏توانیم صعود سلطنت رضاخان راگامی از سوی صهیونیسم به منظور تأمین شرایط لازم برای تأسیس«تمدن یهود»درخاورمیانه ارزیابی کنیم.این گام توسط اردشیر ریپورتر،سرجاسوس انگلیس درایران به فرجام رسید و رژیمی ضد اسلامی و لائیک استقرار یافت که وظیفه داشت باسرکوب فرهنگ اسلامی مردم ایران،این نیروی عظیم را از منطقه خاورمیانه بیگانه‏و منزوی سازد.همزمان در خاورمیانه عربی نیز رژیم‏های پوشالی و خلق الساعه‏تأسیس گردید.

بر این اساس،چندان بی‏مناسبت نبود کهادامه مطلب...

نوشته شده توسط: زیتون

انقلاب و صهیونیسم شنبه 86/11/13 ساعت 2:27 صبح

                              انقلاب و صهیونیسم

انقلاب اسلامی ایران باعث تغییر و تحولات بسیاری در جامعه ایران شد از حمله کوتاه شدن دستان استعمارگران . اما موضوعی که در بررسی قطع شدن نفوذ استعمارگران کمتر دیده شده نقش پررنگ صهیونیسم در استعمار ایران بوده که در چند قسمت به بررسی نفوذ صهیونیسم در ایران قبل از انقلاب می پردازم . 

طرح اسکان یهودیان جهان در ایران‏

اسناد به جا مانده از دوران گذشته،اطلاعات شگفت انگیزی را درباره تکاپوی مرموز صهیونی‏در ایران عصر پهلوی آشکار می‏سازند.بر اساس اسناد معتبر تاریخی،سران و رهبران صهیونیسم،در بعضی مقاطع تاریخی،برای‏اسکان یهودیان در مناطق مختلف جهان و ایجاد دولت یهود،جز فلسطین،سرزمین‏های‏دیگری را نیز در طرح‏های خود مدنظر قرار داده بودند.از میان سرزمین‏های مورد نظر،از کشورهای آرژانتین،اوگاندا،موزامبیک،آنگولا،لیبی،العریش(در صحرای سینا)،عراق،قبرس‏و...،به طور صریح در بعضی طرح‏های صهیونیستی یاد شده است.

برخی اسناد به طور تلویحی نشانگر آن است که رهبران و کانون‏های صهیونیستی،سرزمین‏ایران را نیز به عنوان طعمه‏ای دیگر مدنظر قرار داده بودند.رهبران صهیونیسم ایران به منظورپیاده کردن طرح خود در این کشور،به طور خزنده و مرموز فعالیت‏ها و اقداماتی را به عمل آوردند.

ایده صهیونیسم جهانی در ایران به صورت طرحی نمایان شد که ادامه مطلب...

نوشته شده توسط: زیتون

اختاپوس در ایران پنج شنبه 86/7/26 ساعت 1:10 صبح

اختاپوس در ایران

سابقه اقامت یهودیان در ایران به روزگار کورش پادشاه هخامنش وقبل از آن باز می‏گردد،که تاریخ آن مفصل بوده لیکن از اهمیت خاصی‏برخوردار است،و یهودیان پیوسته در شهرهای گوناگون ایران به عنوان‏یک اقلیت، زندگانی آرام و سالمی داشته‏اند،اما از آغاز حکومت صفویه‏و به قدرت رسیدن کشورهای اروپائی و یهود،وضعیت اجتماعی واقتصادی یهودیان در اروپا،و موقعیت یهودیان در ایران تغییر کلی یافت وتعدادی از کشورها و گروه‏های تبلیغی صهیونیستی با یهودیان ایران روابط مشکوک برقرار نمودند.

در سال‏های 972 تا 1005 هجری شمسی مطابق 1593 تا 1626میلادی"ربی موشه"و"ربی باروخ گاد"به نمایندگی از یهودیان اروپا به‏ایران و عراق آمدند و مراکزی برای یهودیان ایران فراهم کرده،آنان رافعال نمودند، ربی موشه مقرر کرد تا هر خانواده یهودی سالانه نیم مثقال‏طلا برای تبلیغ یهودیان بپردازد.

شاه عباس صفوی با اینکه از فعالیت‏های اقلیت‏های مذهبی استقبال‏نمود،مع ذلک اقدامات یهودیان را نوعی توطئه تلقی کرده‏ محدودیت‏هائی برای آنان مقرر داشت.احتمالا پادشاهان صفوی در این‏مورد متاثر از دولت‏های اسپانیا و پرتقال بودند که با یهودیان رفتارخصمانه داشتند. ( خیانت‏های یهودیان در اروپا توسط سفیر اسپانیا به اطلاع شاه عباس رسید و این اطلاعات موجب اقدامات شدید و محتاطانه‏شاه عباس شد)در روزگار صفویه از آنجا که حکومت صبغه مذهبی و شیعی داشت،یهودیان میدانی برای انجام توطئه‏های خود نداشتند و از هر لحاظ موردسوءظن مردم و حکومت و علماء بودند.

لیکن در زمان نادرشاه افشار و نسخ و طرد شیوه‏های سلاطین صفوی،یهودیان از آزادی بیشتری برخوردار گردیده به دستگاه حکومت نزدیک‏شدند،معذلک در این دوره نیز یهودیان از موقعیت ممتازی برخوردارنبودند.

نقش اجتماعی و سیاسی یهودیان از اوائل حکومت قاجاریه رو به‏گسترش نهاد و حکومت انگلستان و فرانسه برای اعمال سلطه و نفوذ براکثریت ملت‏ها در همه جا متوجه اقلیت‏های مذهبی و قومی شدند،و ازاین میان یهودیان تحقیر شده و مطرود بیش از دیگر اقلیت‏ها مورد توجه‏خارجی‏ها و استعمارگران قرار گرفتند.و سرانجام هنگامی که نهضت ادامه مطلب...

نوشته شده توسط: زیتون


خانه
مدیریت
پست الکترونیک
شناسنامه
 RSS 
 Atom 



:: کل بازدیدها ::
130354


:: بازدیدهای امروز ::
4


:: بازدیدهای دیروز ::
6



:: درباره من ::

زیتون
یک ایرانی هستم و به حرف های غربی ها اعتماد ندارم.

:: لینک به وبلاگ ::


:: پیوندهای روزانه::

شهر هزار چهره [443]
هولوکاست دروغ مقدس غرب [84]
تحریم کالاهای حامی اسرائیل [109]
میانبری برای شیطان پرستی [127]
صهیونیسم زیر سایه هالیوود [111]
از شراب تا شهادت [95]
یک دقیقه سکوت [60]
کریستین امانپور کیست ؟ [232]
دموکراسی آمریکایی [59]
سلطه صهیونیسم برسیاست‌های اینترنتی آمریکا [122]
هولوکاست ،معامله پنهانی [90]
[آرشیو(11)]


:: فهرست موضوعی یادداشت ها::

پروتکلها[5] . موقعیت یهود در ایران .


:: آرشیو ::

مصاحبه با دکتر شهبازی
پروتکلهای سران یهود
تسلط فرهنگی
تکاپوی صهیونی در ایران
ترویج فساد
بهائیت
سازمان ملل
مقابله با اسلام
سینما و تئاتر
هلوکاست
شخصیت ها
رسانه ها
سلطه بر آمریکا
وقایع
نفوذ در کشورها
اخبار
اختاپوس
رادیو و تلویزیون
طنز


:: دوستان من (لینک) ::

باشگاه مطالعاتی و تحقیقاتی صهیونیسم
مرکز عرضه محصولات فرهنگی ضد صهیونیستی
سایت علمی پژوهشی یهود
مرکز اطلاع رسانی فلسطین
مسعود ده نمکی
محمد حسن قدیری ابیانه
شهید مهدی آنیلی
سینما و صهیونیسم
تلویزیون اینترنتی قدس
فیلم پژوه
آنتی 300
خبرگذاری قدس
اسرائیل
صهیونیسم دروغ بزرگ
غرب پژوه
باشگاه مطالعاتی و تحقیقاتی صهیونیس
شبکه ضد پاتر
یهود شناخت
اسرائیل و سازمان یهود
صهیونیزم و ادیان
یهود
مبارزه با صهیونیسم
انجمن مبارزان با یهود
دکتر شهبازی
بچه های اهل قلم
اندیشه درخشان
بررسی و نقد بهاییت
تاریخ فلسطین
رسانة نابرابر
مرکز بازنگری در تاریخ
چشم انداز یهود
ذهن‌های بدعت گذار
جبهة مقاومت اسلامی
رادیو اسلام
فراماسونری ویهود


:: لوگوی دوستان من ::














:: خبرنامه ::